7 ایده برای افزایش بازدهی کارمندان

افزایش بازدهی کارمندان

افزایش بازدهی کارمندان و تأثیر سبک دکوراسیون اداری روی کارکنان شرکت

پل جی مایر کارآفرین مطرح و موفق آمریکایی معتقد است، بهره‌وری و موفقیت تصادفی نیست. بهره‌وری و کارایی جز با برنامه‌ریزی هوشمندانه، تلاش متمرکز و تعهد به تعالی ممکن نمی‌شود.

هیچ کس نمی‌تواند اثر بخشی و موفقیت محل کار خود را تضمین کند. اما با ایجاد کمی تغییرات می‌توانید دفتر کار خود را به محلی پویا و پربازده تبدیل کنید. افزایش بازدهی کارمندان دغدغه‌ هر مدیری است. توجه به نکات کلیدی در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار، انرژی مضاعفی در کارکنان ایجاد کرده و روحیه‌ آنها را بهبود می‌بخشد.

ایجاد حس آرامش، امنیت و فضایی پر انرژی، خود به خود موجب افزایش راندمان کاری می‌شود. در ادامه قصد داریم به بررسی 7 ایده کاربردی به منظور افزایش بازدهی دفتر کار بپردازیم.

نورپردازی، ساده اما تاثیرگذار در افزایش بازدهی کارمندان

نور همیشه مهمترین مؤلفه در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار بوده است. کمبود نور فضا را خسته کننده کرده و از انرژی کارکنان می‌کاهد. علاوه بر این فضای کاری را به محیطی تنش‌زا تبدیل می‌کند.

هرگونه فشار و تنشی منجر به از دست دادن انگیزه و علاقه کارکنان نسبت به محیط کاری خود می‌شود. مطالعات متعددی روی تاثیر نور روز بر افزایش بازدهی دفتر کار انجام شده است که همه گواه بر بهبود سطح انرژی و بهره‌وری میان کارکنان دارد.

تأثیر نورپردازی در افزایش بازدهی کارکنان شرکت
تأثیر نورپردازی در افزایش بازدهی کارکنان شرکت

سعی کنید در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار خود فضاهای کاری را با توجه به منابع نوری جانمایی کنید. برخی از کارمندان برای انجام کارهای خود نیاز به نور بیشتری نسبت به سایرین دارند. با استفاده از نورپردازی مناسب می‌توانید نور روز را در محیط کار شبیه سازی کنید.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین رنگها برای فضای اداری

استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک برای افزایش راندمان کارکنان

با تجهیز دفتر کار به مبلمان اداری ارگونومیک و استاندارد می‌توانید موجب افزایش راندمان کاری کارمندان خود شوید. چندین ساعت نشستن روی صندلی اداری راحت و طراحی شده مطابق با ارگونومی بدن، با 1 ساعت نشستن بر روی یک صندلی اداری معمولی برابری می‌کند.

کارکنان پرکار و پر انرژی با قرارگیری در یک محیط ناخوشایند به کارمندانی بی انگیزه و غیر مولد تبدیل می‌شوند. ساعتها نشستن روی صندلی‌های غیر استاندارد و مبلمان ناراحت عوارضی چون سردرد، کمردرد و گردن درد را به همراه دارد. توجه داشته باشید که مبلمان دفتر را مطابق با وظایف کارکنان خود برگزینید.

هوای تازه و تأثیر آن روی محیط کار

یک کارمند ناراحت، یک کارمند بی انگیزه و بی علاقه به کار است. همانطور که با باز کردن پنجره به هنگام صبح، یورش ملکولهای اکسیژن را در جریان خونتان احساس می‌کنید هوای کهنه حس کرختی و ناتوانی را در شما تقویت می‌کند.

با استفاده از سیستمهای تهویه و اکسیژن ساز انرژی مضاعفی به محیط کار ببخشید و موجبات افزایش بازدهی کارکنان را فراهم کنید. علاوه بر کیفیت هوا دما نیز حائز اهمیت است. فعالیت در محیطی گرم یا بسیار سرد می‌تواند کارکنان شما را با مشکل مواجه کند.

گرما افراد را بیقرار کرده و تنش میان آنان را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر کار در یک محیط سرد و فاقد سیستم گرمایشی در انجام کارها اختلال ایجاد می‌کند و با کاهش تمرکز، کیفیت کار را کاهش می‌دهد. از این رو برای فراهم کردن یک محیط کاری مناسب با هدف افزایش راندمان کار کافیست دفتر خود را به سیستم تهویه مطبوع مناسب با قابلیت کنترل دمای خودکار مجهز کنید. علاوه بر این می‌توانید با استفاده از گیاهان طبیعی کیفیت هوا را بهبود بخشید.

آلودگی صوتی مخل تمرکز کارکنان

آلودگی صوتی دشمن شماره یک آرامش است. صدا می‌تواند مخل آرامش باشد و تمرکز را به کلی از بین ببرد. شما کنترلی بر صداهایی که در خارج از ساختمان ایجاد می‌شوند ندارید، اما می‌توانید از ورود آنها به داخل دفتر کار خود جلوگیری کنید.

کافیست با استفاده از پنل‌های عایق صدا و پنجره‌های دوجداره از ورود صدا‌های مزاحم جلوگیری کنید. همچنین اتاق استراحت، دستگاه کپی و… منابع صدای داخلی هستند که بهتر است با میز کارکنان و دفتر آنها کمی فاصله داشته باشند. پارتیشن‌ها و دیوارهای جداکننده در کاهش صداهای داخلی بسیار مؤثر هستند. یک دفتر کار ساکت و آرام می‌تواند محلی برای تولد ایده‌های جدید و خلاقانه باشد.

آلودگی صوتی
آلودگی صوتی می‌تواند مخل آرامش باشد و تمرکز را به کلی از بین ببرد.

تأثیر چیدمان بر افزایش بازدهی دفتر

ترافیک و شلوغی دفتر می‌تواند در فعالیت کارکنان شما اختلال ایجاد کند. دسترسی به دستگاه کپی، فکس یا امکانات دفتر نباید به گونه‌ای باشد که کارکنان را به کلی از پشت میز اداری خود دور کند. شما با تجهیز محل کار به امکاناتی چون قهوه ساز، آب سرد کن، دستگاه کپی و… سعی در افزایش بازدهی دفتر دارید. اما جانمایی نامناسب این تجهیزات می‌تواند جواب عکس داشته باشد.

بهتر است دستگاه‌های مشترک پرمصرف را در مناطق عمومی‌تر قرار دهید تا دسترسی را به طور یکسان برای تمامی کارکنان فراهم کنید. تصور کنید کارمندان برای استفاده از دستگاه کپی از یک سوی دفتر به سوی دیگر آن در رفت و آمد باشند. چنین شرایطی موجب اتلاف وقت شده و برای سایرین مزاحمت ایجاد می‌کند.

تقسیم بندی فضای دفتر کار

با راه اندازی مناطق مخصوص کار می‌توانید به پربار نگه داشتن و افزایش بازدهی کارکنان خود کمک کنید. تقسیم بندی محیط کار میزان حواس پرتی کارکنان را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. تخصیص فضای مشخص برای استراحت و صرف غذا، اتاقی برای برگزاری جلسات و محیطی برای انجام کارهای گروهی به افزایش بازدهی شرکت شما کمک می‌کند.

برخی از فعالیت‌ها به صورت گروهی به انجام می‌رسند و می‌توانند برای سایر کارمندان مزاحمت ایجاد کند. از این رو بخش بندی فضای دفتر کار می‌تواند میزان مزاحمت و حواس پرتی را به حداقل برساند.

تقسیم بندی فضای دفتر کار
با راه اندازی مناطق مخصوص کار می‌توانید به پربار نگه داشتن و افزایش بازدهی دفتر خود کمک کنید.

تأثیر سبک دکوراسیون اداری روی افزایش بازدهی شرکت

کارمندان و کارکنان شما بیشتر وقت خود را در محل کار می‌گذرانند. از این رو ایجاد فضایی الهام بخش و انگیزشی افزایش بازدهی آنها را به دنبال دارد. برای دفتر خود از رنگ‌های مناسب استفاده کنید. هر رنگی معنی و مفهوم خاصی دارد و حس متفاوتی به مخاطب منتقل می‌کند.

بنابراین با انتخاب رنگ دیوار، کفپوش و مبلمان و ایجاد هارمونی میان آنها می‌توانید فضای خشک کاری را به محیطی پر انرژی و دوستانه تبدیل کنید. دکوراسیون داخلی به دفتر کار شما هویت می‌بخشد و باعث می‌شود کارکنان شما از بودن در چنین محیطی لذت ببرند.

4.5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *