راهنمای خرید صندلی ارگونومیک

صندلی ارگونومیک

اهمیت استفاده از صندلی ارگونومیک در محل کار

فرقی نمی‌کند که در خانه کار می‌کنید یا در شرکت مشغول به کار هستید، فراهم کردن آسایش موجب افزایش بازدهی می‌شود. نشستن مداوم روی صندلی و پشت میز در دراز مدت باعث بروز عوارضی چون خمیدگی ستون فقرات، خستگی عضلانی و در نهایت کمر درد می‌شود. از این رو یافتن یک صندلی ارگونومیک مناسب که علاوه بر ایجاد آسایش به حفظ فرم طبیعی بدن کمک کند بسیار مهم و حائز اهمیت است.

امروزه صندلی‌ اداری در انواع مختلف با امکانات فراوان و ظاهری مدرن تولید و به بازار عرضه می‌شود. این صندلی‌ها با برخورداری از فرم ارگونومیک و متناسب با بدن انسان که به بالشتک‌های قابل تنظیم مجهز شده‌اند، در قالب ظاهری شیک فشارهایی که بر اثر ساعت‌ها نشستن بر بدن وارد می‌شود را کاهش می‌دهند.

5 نکته مهم در خرید صندلی‌های اداری ارگونومیک

برای انتخاب یک صندلی اداری ارگونومیک مناسب باید به نکات و موارد مختلفی توجه کنید. در اینجا سعی کرده‌ایم تا پنج نکته ضروری که در هنگام خرید صندلی ارگونومیک به کارتان می‌آید را به طور مختصر بیان کنیم. با توجه به این موارد می‌توانید مناسب‌ترین صندلی اداری را برای خود بیابید.

  • به این فکر کنید که در طول روز چه مدت روی صندلی می‌نشینید.
  • به دنبال ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی باشید که مورد نیازتان هستند. مانند پشتیبانی کمر، تنظیم ارتفاع و…
  • صندلی ارگونومیک را مطابق با ابعاد فضای موجود در دفتر کارتان انتخاب کنید.
  • میزان بودجه برای خرید صندلی اداری را مشخص کنید.
  • تمام نیازها و جوانب را بسنجید تا خریدی مطمئن داشته باشید.

صندلی ارگونومیک چیست؟

در ظاهر صندلی ارگونومیک تفاوت چندانی با صندلی اداری معمولی ندارد. اما باید بدانید که روش ساخت صندلی‌های ارگونومیک کاملاً متفاوت و بر اساس دستاوردهای علمی است. صندلی اداری استاندارد تا حدودی می‌تواند راحتی را فراهم کند، اما زمانی که صحبت از تناسب کامل صندلی با فیزیک بدن انسان می‌شود نمی‌تواند با صندلی ارگونومیک رقابت کند.

به طور کلی ارگونومی بدن به معنای علم مهندسی انسانی یا بیوتکنولوژی است. از این رو انواع صندلی ارگونومیک به واسطه‌ تعامل و انطباق هرچه بیشتر با بدن انسان طراحی و ساخته می‌شود.

به بیان ساده‌تر صندلی اداری ارگونومیک حالت نشستن را به صورت طبیعی ارتقا می‌بخشد و با پشتیبانی کامل از بدن جلوی خستگی زود هنگام افراد را هنگام کار می‌گیرد. علاوه بر این صندلی‌های اداری ارگونومیک به طور خاص و با هدف جلوگیری از بروز مشکلات برای ساختار فیزیکی بدن و ترویج نحوه نشستن درست طراحی شده‌اند.

با توجه به تمام امکانات و ویژگی‌ها، بهترین صندلی ارگونومیک صندلی است که تمام نیازهای شما را برطرف کند، فرم طبیعی بدن شما را حفظ نماید و با سایر دکوراسیون اداری شما هماهنگ و همگن باشد.

اهمیت استفاده از صندلیهای اداری ارگونومیک

ساعت‌ها نشستن در محل کار، آن هم به طور روزانه شاید در ابتدا مشکل و ایرادی را متوجه شما نکند. اما در دراز مدت و به مرور باعث بروز درد و اختلالات حرکتی در برخی نقاط از بدن خواهد شد. احساس ناراحتی در نقاطی که عصب تحت فشار قرار گرفته است، کمردرد مزمن، تغییر فرم ستون فقرات و گردن تنها چند نمونه از عوارض استفاده از صندلی‌های غیر ارگونومیک هستند.

بهترین صندلی ارگونومیک
تکیه گاه صندلی ارگونومیک به گونه‌ای طراحی شده که به بهترین نحو ممکن گردن و ستون فقرات را در یک راستا قرار دهد.

برخی از این عارضه‌ها برای درمان نیاز به جراحی و گذراندن چندین جلسه فیزیوتراپی دارند و برخی غیر قابل درمان می‌باشند. صندلی ارگونومیک با ثابت نگه داشتن بدن در حالت طبیعی، پشتیبانی از ستون فقرات، ارتفاع مناسب و… شرایط بهتری برای بدن فراهم می‌کند و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.

ویژگیهای صندلی ارگونومیک

  • تکیه‌گاه: تکیه‌گاه صندلی ارگونومیک به گونه‌ای طراحی شده که به بهترین نحو ممکن گردن و ستون فقرات را در یک راستا قرار می‌دهد. این کار علاوه بر این که از خمیدگی ستون فقرات در دراز مدت جلوگیری می‌کند میزان فشار وارده بر پایین کمر را کاهش می‌دهد.
  • تکیه‌گاه کمر: وظیفه‌ تکیه‌گاه کمر پر کردن فاصله بین ستون فقرات و صندلی است تا از ایجاد خمیدگی و ضعیف شدن عضلات پشت جلوگیری کند. معمولاً صندلی‌های ارگونومیک به بالشتکی به عنوان پشتیبان داخلی کمر مجهز هستند که با قوس کمر کاملاً منطبق می‌شود.
  • قابلیت تنظیم ارتفاع: یکی از مهمترین ویژگیهای صندلی ارگونومیک اداری قابلیت تنظیم ارتفاع است. قرار دادن صندلی در ارتفاع مناسب از زمین، علاوه بر افزایش راحتی موجب بهبود گردش خون در بدن می‌شود.
  • عرض و عمق قابل تنظیم: هر شخصی ابعاد و وزن متفاوتی دارد. شخصی که از صندلی ارگونومی استفاده می‌کند ممکن است لاغر یا دارای اضافه وزن باشد. بنابراین قابلیت تنظیم عمق و عرض صندلی علاوه بر ایجاد یک تکیه‌گاه مناسب به شما کمک می‌کند تا وزن خود را به طور مساوی در سراسر صندلی توزیع کنید.
  • تنظیم شیب تکیه‌گاه: قابلیت تنظیم شیب قسمت تکیه‌گاه صندلی اداری به کاربر کمک می‌کند که صندلی را در راحت‌ترین حالت ممکن قرار دهد. تنظیم شیب پشتی صندلی از میزان فشار وارده بر روی کمر می‌کاهد.
  • قابلیت چرخش صندلی: تقریبا تمام صندلیهای اداری امروزی دارای قابلیت چرخش 360 درجه هستند. این قابلیت دسترسی به محیط اطراف را سهولت می‌بخشد و دیگر نیازی به چرخاندن مداوم ستون فقرات و گردن نمی‌باشد.
  • استراحتگاه دست: یکی از ویژگیهای بسیار مهم در صندلی ارگونومیک برخورداری از دسته صندلی قابل تنظیم است. استراحتگاه دست از آویزان شدن دستان جلوگیری می‌کند و میزان فشار وارده بر روی ستون فقرات را کاهش می‌دهد.
  • استراحتگاه سر: صندلی ارگونومیک قادر به تغییر شیب تکیه‌گاه کمر در زوایای مختلف است و امکان دراز کشیدن بر روی صندلی را نیز فراهم می‌کند. قرار گرفتن بدن در چنین حالتی می‌تواند فشار بسیار زیادی به گردن و ستون فقرات وارد کند. از این رو برای کاهش این فشار صندلی ارگونومیک به استراحتگاه سر مجهز شده است.
  • روکش صندلی: به طور معمول از پارچه و چرم مصنوعی به عنوان روکش تشک صندلی اداری استفاده می‌شود. اما روکش اکثر صندلیهای ارگونومیک اداری ترکیبی از مش‌های لایه‌دار است. طراحی پشتی صندلی به صورت توری علاوه بر اینکه موجب گردش هوا و جلوگیری از تعریق می‌شود پس از ساعت‌ها تکیه دادن فرم خود را از دست نمی‌دهد.
صندلی اداری ارگونومیک
استراحتگاه دست از آویزان شدن دستان جلوگیری می‌کند و میزان فشار وارده بر روی ستون فقرات را کاهش می‌دهد.

نکات مهم در انتخاب صندلی ارگونومیک

در هنگام خرید صندلی ارگونومیک نباید تمام توجه خود را به ویژگیها و قابلیتهای صندلی معطوف کنید، بلکه باید به موارد دیگری چون ابعاد دفتر، سبک دکوراسیون دفتر و مدت زمانی که قرار است بر روی صندلی بنشینید توجه نمایید.

  • مدت زمان نشستن بر روی صندلی: میزان نشستن پشت میز هر کسی بسته به نوع شغل و فعالیتش متفاوت است. به طبع صندلی اداری مورد استفاده در اتاق کنفرانس به صورت موقت و در زمانهای کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر افرادی که به طراحی گرافیکی، ویرایش تصویر، نقشه کشی، طراحی سایت و نویسندگی می‌پردازند بیشتر وقت خود را پشت میز و بر روی صندلی می‌گذارنند. در چنین شرایطی است که لزوم استفاده از صندلی ارگونومیک مشخص می‌شود.
  • فضای اداری: یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب صندلی ارگونومیک فضای اداری در اختیار است. این نوع صندلی‌ها در ابعاد و اشکال مختلف تولید می‌شوند. از این رو با توجه به فضای دفتر کار خود می‌توانید مناسب‌ترین سایز را انتخاب کنید.
خرید صندلی ارگونومیک
افرادی که به طراحی گرافیکی، ویرایش تصویر، نقشه کشی، طراحی سایت و نویسندگی و… می‌پردازند بیشتر وقت خود را پشت میز و بر روی صندلی می‌گذارنند.

انواع صندلی ارگونومیک

همانطور که صندلیهای اداری در انواع و اشکال مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند صندلی ارگونومیک نیز انواع گوناگونی دارد. عموماً صندلی‌های ارگونومیک عملکرد یکسانی در حفظ فرم طبیعی بدن دارند. اما برخی از مدلهای موجود قابلیتهای خاصی نیز ارائه می‌دهند.

  • صندلی ارگونومیک برای افرادی که مشکل کمر دارند: در صورتی که از درد کمر رنج می‌برید می‌توانید از صندلی‌های اداری ارگونومیک خاص که برای درمان این عارضه ساخته شده‌اند استفاده کنید. به طبع صندلی‌هایی که برای موارد خاص طراحی شده‌اند قیمت بیشتری نیز دارند.
  • صندلی چرمی ارگونومیک: خرید صندلی ارگونومیک به این معنی نیست که فقط به کاربرد آن توجه کنید و ظاهر را نادیده بگیرید. می‌توانید با خرید صندلی ارگونومیک چرمی علاوه بر تجربه‌ی حس راحتی، جلوه‌ای لوکس به دفتر خود ببخشید.
  • صندلی توری ارگونومیک: صندلیهای اداری ارگونومیک توری یکی از منعطف‌ترین صندلی‌های موجود هستند. این نوع صندلی‌ها علاوه بر اینکه با فرم بدن به خوبی منطبق می‌شوند از تعرق و افزایش حرارت بدن بر اثر نشستن مداوم جلوگیری می‌کنند. صندلی ارگونومیک توری یا مش با تهویه هوا شما را خنک نگه می‌دارد. تنها نکته‌ای که در هنگام خرید صندلی توری باید به آن توجه کنید مطابقت آن با سبک دکوراسیون دفترتان است. این نوع صندلی‌ها سبکی مدرن دارند و استفاده از آنها در یک دفتر سنتی جلوه خوبی ندارد.
3.5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *