تأثیر رنگ مبلمان اداری محل کار بر کارکنان

تأثیر رنگ مبلمان اداری محل کار بر کارکنان

تأثیر رنگ مبلمان اداری روی روحیه و بهره‌وری کارمندان شرکت

رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار جایگاه بسیار مهمی دارند. استفاده از رنگ مناسب در سبک اداری و خرید مبلمان اداری در طیف رنگی مناسب می‌تواند انرژی مضاعفی به افراد ببخشد و بازدهی کاری آنها را چند برابر کند.

هر رنگی ویژگی و خصوصیات منحصر به خود را دارد و تاثیر متفاوتی روی افراد می‌گذارد. از این رو برای انتخاب رنگ دیوارها، کفپوش و مبلمان اداری محل کار باید تمام دقت خود را به کار بگیرید. شاید استفاده از رنگ‌های مد روز وسوسه کننده‌ باشند. اما این رنگ‌ها تنها جنبه‌ ظاهری دارند. در دنیای تجارت، روانشناسی رنگ و تأثیرگذاری آن بر کسب و کار بیشتر حائز اهمیت است و شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند.

تأثیر رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی
رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر جایگاه بسیار مهم و ویژه‌ای دارند.

تأثیر رنگهای محیط کار روی احساس افراد

روانشناسی رنگ و تأثیر آن بر خلق و خوی انسان مبحث جدیدی نیست. سالهاست که معماران و طراحان دکوراسیون تأثیر رنگها را درک کرده‌اند و آن را مهم‌ترین اصل در معماری به شمار می‌آورند.

به عنوان مثال به طور علمی ثابت شده که رنگ صورتی به افراد عصبی و پرخاشگر آرامش می‌دهد. از این رو از رنگ صورتی به وفور در مدارس و کودکستان‌ها استفاده می‌شود. البته این مثال صرفاً جهت نشان دادن تأثیر رنگ بر احساس افراد بود. پس نیازی نیست برای آرام کردن کارمندان،  تمام دفتر را صورتی کنید! کارمندان به محرکی برای فعالیت پویا نیاز دارند. رنگی که به آنها انرژی و شادابی ببخشد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین رنگها برای فضای اداری

ارتباط اهداف شرکت با رنگ مبلمان اداری

برای انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان اداری، ابتدا باید اهداف شرکت را مد نظر قرار دهید. همانطور که پیش‌تر عنوان شد رنگ‌ها تاثیر متفاوتی بر افراد دارند. به عنوان مثال برخی از کسب و کارها به طور ذاتی تنش‌زا هستند و استفاده از رنگ‌ نامناسب می‌تواند تنش را در محل کار افزایش دهد.

از سوی دیگر برخی از کارکنان برای انجام امور محوله نیاز به تمرکز دارند. بنابراین استفاده از رنگ‌های روشن در کنار رنگ‌های تیره‌تر خلاقیت را افزایش می‌دهد. برای مثال تلفیقی از رنگ‌های نارنجی، زرد و سفید در دکوراسیون داخلی دفتر شادی و خوش بینی را در کارمندان افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر رنگ‌های بژ و کرمی احساس گرمای بیشتری دارند و حس آرامش را در محیط کار تقویت می‌کنند. این رنگ‌ها برای دفاتر حقوقی و مالی مناسب‌تر هستند. همچنین رنگ آبی موجب تمرکز بیشتر افراد می‌شود.

انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان اداری
برای انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان اداری، ابتدا باید اهداف شرکت را مد نظر قرار دهید.

تأثیر رنگ بر ابعاد محیط کار

در بیشتر موارد رنگ مبلمان اداری و پارتیشن‌ها نادیده گرفته می‌شود. رنگ‌ها می‌توانند یک فضا را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر نشان دهند. برای مثال رنگ‌های تیره فضای در اختیار را کوچکتر نشان می‌دهند و رنگ‌های روشن محیط را باز و بزرگ‌تر می‌کنند.

بنابراین بهتر است از رنگ‌های تیره تنها در محیط‌های وسیع استفاده شود و برای جلوه بیشتر فضای در اختیار را با استفاده از طیف رنگی روشن بزرگ‌تر نشان دهید. همچنین طرح‌های راه راه به صورت عمودی روی دیوارها ارتفاع سقف را بیشتر از اندازی حقیقی و راه راه‌های افقی ارتفاع را کمتر از آنچه هست نشان می‌دهند.

تأثیر روشنایی بر فضای کاری و دکوراسیون داخلی دفتر

نور طبیعی یکی دیگر از عناصر بسیار مهم در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر و فضاهای کاری است. از این رو تا جایی که می‌توانید نور خورشید را با استفاده از پنجره‌ها و یا پاسیو به داخل ساختمان هدایت کنید.

نور مصنوعی خواص نور طبیعی را ندارد و انرژی لازم برای گیاهان زنده را فراهم نمی‌کند. بنابراین هر چه هم نورپردازی فضای داخلی محل کار حرفه‌ای انجام گیرد نمی‌تواند جایگزین نور طبیعی شود. اگرچه تمام روز در معرض نور مستقیم قرار گرفتن خود یک معضل بزرگ است. منبع نور چه خورشید باشد چه سیستم‌های نورپردازی تابش مستقیم، در فعالیت کارکنان اختلال ایجاد می‌کند. تنظیم نور دفتر باید به گونه‌ای انجام گیرد که میزان روشنایی در تمام نقاط یکسان باشد.

یکی دیگر از مسائلی که باید در چیدمان دفتر کاری به آن توجه کنید محل قرار گیری مبلمان اداری نسبت به تابش نور است. به طور مثال قرار گیری صفحه نمایش کامپیوتر در جهتی که نور به صورت مستقیم بر آن بتابد و یا پشت به نور باشد به هیچ عنوان مناسب نیست.

استفاده از تجهیزات اداری مانند پارتیشن‌ها و قفسه‌های جدا کننده می‌تواند علاوه بر ایجاد حریم خصوصی، شدت نور را کاهش دهد. به طبع در طول روز و با نزدیک شدن به شامگاه میزان نور طبیعی کاهش می‌یابد و باید این کمبود را با نور مصنوعی جایگزین کرد. بهترین راهکار استفاده از کلیدهای دیمردار است. این کلیدها امکان کاهش یا افزایش نور محیط را فراهم می‌کنند. از این رو علاوه بر امکان تنظیم نور مزیت صرفه جویی انرژی را نیز به همراه دارد.

تاثیر نور در دکوراسیون داخلی محل کار
نور طبیعی یکی دیگر از عناصر بسیار مهم در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر و فضاهای کاری است.

نبایدهای دکوراسیون داخلی دفتر در بحث روشنایی

  • محل کار خود را تنها به یک منبع نور محدود نکنید. استفاده از یک لامپ قدرتمند برای تأمین روشنایی تمام محیط کفایت نمی‌کند. این کار علاوه بر این که نور را در تمام محیط به طور یکسان پخش نمی‌کند، باعث ایجاد سایه روشن‌های فراوان در محیط می‌شود. با استفاده از چراغ‌های دیواری، رومیزی یا آباژورهای ایستاده می‌توانید کمبود روشنایی را جبران کنید.
  • طیف رنگی سطوح و مبلمان اداری علاوه بر انتشار انرژی مثبت، تأثیر مستقیمی بر تاریکی و روشنایی فضای داخلی دارد. بنابراین استفاده از رنگ‌های تیره در دکوراسیون داخلی دفتر به هیچ وجه مرسوم نیست زیرا باعث می‌شود فضای محیط کاری تاریک به نظر برسد. از سوی دیگر سطوح سفید درخشندگی محیط را دو چندان می‌کنند. از این رو با استفاده از رنگ‌های مناسب می‌توانید علاوه بر انتشار انرژی مثبت برای افزایش بازدهی، میزان روشنایی محیط را به تعادل برسانید.
  • برای تأمین روشنایی بهتر است از لامپ‌های LED استفاده کنید. این لامپ‌ها نور را به طور یکنواخت به محیط می‌تابانند و عمر بیشتر و مصرف انرژی به مراتب کمتری نسبت به لامپ‌های ارزان قیمت دارند.
4.5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *